Van werken voor een commerciële radiozender naar klassenmanagement in groep 5? Of van accountmanager bij een medisch facilitair bedrijf naar het werken met kleuters? Koen Aartman en Mandy Aartman-Plasmeijer kozen er als echtpaar voor om het zij-instroomtraject te volgen en als leerkracht in het basisonderwijs bij stichting Wijzer aan de Amstel in Uithoorn aan de slag te gaan. Koen werkt als leerkracht in groep 5 op basisschool De Zon. Mandy doet de instroomgroep van de kleuters, een extra groep 1 voor kinderen die net 4 jaar zijn geworden, samen met twee onderwijsassistenten op basisschool De Kwikstaart. Beiden krijgen begeleiding van een ervaren leerkrachtcoach.

 “Op mijn 17e koos ik voor de pabo, omdat ik het leuk vind om met kinderen te werken”, vertelt Koen. “Tijdens de studie kwam ik erachter dat ik veel te jong was en dat mijn leeftijd wel heel weinig scheelde met de kinderen in groep 7 en 8. Ik stopte met de opleiding en studeerde een paar jaar later af in Commerciële Economie.”

Via het bedrijfsleven komt Koen uiteindelijk terecht bij Talpa Radio. “Ik hielp bedrijven en adverteerders om onder de aandacht van onze radiozenders te komen. Bij de Johan Cruyff Foundation deed ik later hetzelfde en hier combineerde ik mijn grote passie voetbal met het in beweging brengen van kinderen. Toch raakte het mij het meeste als we zelf projecten bezochten en ik met kinderen mocht werken. Uiteindelijk was dat de reden dat ik ben gestart met het zij-instroomtraject.”

Koen vertelt thuis honderduit over zijn werk in het onderwijs. “Als Mandy vroeger informeerde  hoe mijn werkdag was, dan volgde er meestal een kort antwoord. Nu kom ik iedere dag wel thuis met een anekdote van een kind.” Het enthousiasme van Koen werkte aanstekelijk en daarom besloot ook Mandy met het zij-instroomtraject te starten. “Mijn voornaamste redenen waren het enthousiasme van Koen en de wens om echt met kinderen te werken. Na mijn opleiding Voeding en Diëtetiek werkte ik onder andere voor een medisch facilitair bedrijf, maar ook voor een bedrijf dat warme maaltijden aan bso’s en kinderdagverblijven leverde. Daar had ik veel contact met kinderen. Toen onze zoon, nu vijf jaar, naar de basisschool ging, werd ik, om betrokken te zijn bij de school,  contactouder. Door deze ervaringen kreeg mijn wens om echt met kinderen te gaan werken steeds meer vorm. Eigenlijk wilde ik wachten tot Koen klaar was, maar ik wist dat er een lang voortraject vastzat aan de zij-instroom. Daarom startte ik al vorig jaar naast mijn baan.”

Als we bij het punt komen wat Koen dan zo aanspreekt in het voor de klas staan, krijgt hij een twinkeling in zijn ogen. “Steeds weer realiseer ik me dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Het zit ‘m in de connectie die je maakt met de kinderen en iedere keer als je een doel met de kinderen bereikt, dan weet je waar je het voor doet. Na een maand had ik ook echt al het gevoel dat het mijn klas was.”

Met twee zij-instromers thuis, lopen werk en privé soms door elkaar. Zeker als het gaat om het uitwisselen van ervaringen. “Toch voelt het voor mij niet zo”, vertelt Mandy. “Het loopt natuurlijk door elkaar, want je wilt toch je verhaal kwijt. We volgen weliswaar allebei het zij-instroomtraject via Wijzer aan de Amstel, maar het is fijn dat we niet op dezelfde school werken en dat onze kinderen ook op een andere school zitten.” Hoewel hun omgeving enthousiast reageert, krijgen Koen en Mandy regelmatig de vraag of het wel te combineren is om zo samen het zij-instroomtraject te volgen. “Door de ruimte die we vanuit Wijzer aan de Amstel krijgen, is het goed te doen”, legt Koen uit. “Wij hebben, naast drie dagen voor de klas, allebei een dag vrij geroosterd voor de studie, die we betaald krijgen. En we gaan beiden een avond per week voor de opleiding naar de Marnix Academie in Utrecht, maar wel op verschillende avonden. De juiste balans zorgt ervoor dat je het volhoudt.”

Dat deze optie als zij-instromer er is, is volgens Mandy heel waardevol. “Als zij-instromer neem je veel  waardevolle bagage mee door je werk- en levenservaring en wij vinden het ook niet erg om af en toe iets extra’s te doen of ’s avonds te werken. Dat waren we al gewend. Aan mensen die dit traject overwegen, wil ik meegeven: ga in gesprek met iemand van Wijzer aan de Amstel, want zij kunnen je veel vertellen. En loop eens een dagje mee op verschillende scholen. Dan kun je vergelijken en weet je hoe het is om de hele dag bezig te zijn met kinderen en voor de klas te staan. Dan weet je ook snel genoeg of het jou echt past.”

Meer informatie over de zij-instroom van Wijzer aan de Amstel:

🍪 Wij gebruiken cookies om je de beste gebruikservaring te kunnen bieden.