Ronald Akkerboom werkt als directeur bestuurder voor Onderwijsstichting Wijzer aan de Amstel. Onder de stichting vallen zes basisscholen in Uithoorn en De Kwakel. Hij neemt ons mee in  ontwikkelingen die spelen in het onderwijs en de gevolgen daarvan voor de dagelijkse praktijk op de  scholen.

“Onze scholen hebben steeds vaker te maken met internationalisering. Leerlingen komen letterlijk overal vandaan en we hebben inmiddels zo’n 50 verschillende nationaliteiten in huis. Dat vraagt veel  van de scholen en van onze leerkrachten, omdat het de onderwijsbehoefte van kinderen verandert. Ik kijk dan ook dagelijks met trots naar onze zes scholen die, ondanks grote veranderingen, in staat zijn een leuke en leerzame plek te bieden voor de kinderen. Onderwijs gaat nog altijd uit van uniformiteit, maar in de huidige maatschappij voldoet die aanpak niet meer. De diverse afkomst van leerlingen zorgt ervoor dat onderwijs op maat steeds belangrijker wordt, omdat behoeften verschillen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een kind uit India dat een lesje krijgt over hunebedden. Zo’n kind kan zich daar helemaal niets bij voorstellen en moet extra context aangeboden krijgen. Daarom zijn wij blij met de Internationale Taal Klas in Uithoorn. Daar leren kinderen van nieuwkomers in een schooljaar de Nederlandse taal en krijgen ze meer achtergrond mee. Een welkom en succesvol initiatief van de gemeente Uithoorn, omdat buitenlandse kinderen hierdoor snel mee kunnen doen op onze scholen. Onze leerkrachten geven, ondanks alle veranderingen, ook in het gedrag van leerlingen, veel aandacht en liefde. Een goed en veilig pedagogisch klimaat vinden wij belangrijk. Ik druk de leerkrachten op het hart om ook vooral goed samen te werken met collega’s, omdat dat bijdraagt aan beter kunnen omgaan met diversiteit.” 

In het Koersplan 2022-2026 beschrijft Wijzer aan de Amstel de ambities voor de komende jaren. Kwaliteit staat permanent op de agenda, maar hoe zorg je ervoor dat kwaliteit in de dagelijkse hectiek van de klas de aandacht krijgt die het verdient? Ronald spreekt volmondig het vertrouwen uit in zijn professionals. “Wijzer werkt evidence informed. Dat betekent dat leerkrachten wetenschap in hun dagelijkse praktijk en in de context van de school integreren om zo de basisvaardigheden van leerlingen te verbeteren. Het zit inmiddels in hun dna dat zij structureel data verzamelen, waarmee zij hun aanpak onderbouwen of juist bijsturen. Ik laat medewerkers zelf hun vertrekpunt kiezen en zij moeten vooral zichzelf kunnen zijn op school en in de klas. Hun eigenheid komt dan het beste tot zijn recht. In leerteams werken collega’s nauw samen. Soms op hun eigen school, maar ook schooloverstijgend. Leren van en met elkaar enthousiasmeert en inspireert hen.”

“In leerteams werken collega’s nauw samen. Soms op hun eigen school, maar ook schooloverstijgend. Leren van en met elkaar enthousiasmeert en inspireert hen.”

Wat doet Wijzer aan de Amstel aan de ontwikkeling van medewerkers? “Medewerkers hebben eigen specifieke behoeften om zich te ontwikkelen”, zegt Ronald. “Hierover gaan ze jaarlijks in gesprek met hun directeur. Bij ons kunnen medewerkers heel breed kiezen en keuzes maken die echt bij hen passen. Zo zijn er collega’s die een intensief leiderschapsprogramma volgen, een studie Engels doen of een master kiezen die aansluit op de eerdere pabo-opleiding. Maar ze kunnen ook gaan voor een opleiding om taal- of rekenspecialist te worden of voor een specifieke ICT-cursus. Die keuzevrijheid waarderen ze. Sinds dit schooljaar zijn wij gestart met onze eigen WijzerAcademie. Deze biedt medewerkers de mogelijkheid zich individueel verder te scholen en te ontwikkelen door middel van een gevarieerd aanbod van workshops en trainingen, gerelateerd aan het onderwijs. Collega’s zijn hier enthousiast over. Omgekeerd laten wij als bestuur ook onze waardering blijken. Tweemaal per jaar organiseren we een groot personeelsfeest, ’s zomers gekoppeld aan een relevant onderwijsthema. En daarnaast geven we met attenties aandacht aan bijzondere gelegenheden. Verbinding realiseren tussen collega’s onderling vinden we belangrijk.”

Het leerkrachtentekort is inmiddels voor bijna alle scholen een probleem, niet langer alleen in de Randstad. Ronald: “Bij Wijzer aan de Amstel draaien de scholen gelukkig nog altijd een 5-daagse schoolweek, maar om structurele tekorten in de toekomst beter op te kunnen vangen, is onze aanpak nu vooral gericht op het opleiden van nieuwe mensen. Dat zijn bijvoorbeeld zij-instromers, die eerder werkzaam waren in een ander vakgebied en nu de keuze voor het onderwijs hebben gemaakt. Maar, wij investeren ook in de ontwikkeling van onderwijsassistenten en pedagogisch medewerkers. Op kosten van de stichting kunnen zij bijvoorbeeld de verkorte hbo-opleiding Ad PEP (Pedagogisch Educatief Professional) volgen, zodat zij breed inzetbaar zijn in het basisonderwijs en eventueel kunnen doorstromen naar de pabo. Daarnaast maken we meer gebruik van vakleerkrachten en specialisten. Zij verrijken het lesaanbod voor de kinderen en ontzorgen de leerkracht. Wij hebben nu ruim 40 stagiairs en zij-instromers in huis. Leuk om nog te vermelden is dat er bij Wijzer veel mannen werken.”

Om de slagkracht in de regio te vergroten onderzoekt Wijzer aan de Amstel de mogelijkheden van een samenwerking met een schoolbestuur in Aalsmeer en met een kinderopvangorganisatie. Dit biedt kansen, omdat het de enige organisatie in de directe omgeving van Uithoorn wordt, die onderwijs en opvang geïntegreerd aanbiedt. Ronald: “De meerwaarde hiervan is dat we een veilige omgeving, eenduidige pedagogische aanpak en doorgaande leerlijn kunnen bieden voor kinderen van 2-12 jaar. Dit heeft voordelen voor ouders en kinderen in de buurt. Maar ook voor mensen die belangstelling hebben voor een baan in opvang of onderwijs. Voor de zomer van 2025 moeten we hier een knoop over doorhakken.”

31 oktober 2024

🍪 Wij gebruiken cookies om je de beste gebruikservaring te kunnen bieden.